بازگشت مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان کُند است

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ضعف اصلی صادرکننده های ایرانی بازاریابی و جذب بازار های هدف است که با تدبیر هایی همچون نسیه فروشی می توانیم بازار هایی که به دست رقبای ایران از چنگ کشور خارج شده را باز ستانیم.

باقر دزفولی کارشناس مسایل تجاری در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز در رابطه با چالش های صادراتی کشور گفت: اخذ موقت مالیات بر ارزش افزوده نخستین مانع صادرات است که صادرکننده در ابتدا مجبور به پرداخت مبلغی می شود که بعد از چند ماه با ارایه مدارکی دال بر صادرات محصول می تواند پول خود را از دولت بازستاند که در بیشتر مواقع هم اداره مالیات نسبت به پرداخت به موقع این مطالبات اقدامات مقتضی را صورت نداده و مشکلاتی در این مسیر ایجاد می کند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: کشورهای دیگر چنین روالی را ندارند و به جای دریافت وجوه مالیاتی تضمینی از صادرکننده می گیرند و با ارایه مدارک صادراتی می توانند تضمین خود را لغو کنند.

دزفولی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جایزه صادراتی یک مشوق خوب برای گسترش صادرات کشور است که سرعت پرداخت آن را باید بیشتر کرد تا کمک مالی برای صادرکننده محسوب شود و صادرکننده با اطمینان خاطر و انگیزه بیشتری بتواند فعالیت خود را ادامه دهد.

وی با بیان اینکه بوروکراسی کندی در ایران حاکم است که تجارت بین الملل را گرفتار خود کرده، اظهار کرد: گمرک با ایجاد طرحی با عنوان پنجره واحد قصد آسان سازی بوروکراسی را داشته که تا حدی نیز موفق عمل کرده و بخشی از موانع را برطرف کرد‌ه است.

دزفولی خاطرنشان کرد: دولت تا حدودی به بخش واردات یاری رسانده علیرغم اینکه این بخش همچنان گله مند هستند و باید از تولیدی های صادرات مدار هم حمایت کند. حمایت صادرکننده ها می تواند با قراردهی امکانات در اختیار آنها و پشتیبانی از نرخ های ترجیحی شکل بگیرد.

وی بیان کرد: دولت با ارائه تسهیلاتی در قالب تخفیف در هزینه آب، برق، هزینه مکان فعالیت تولیدی ها و ... قیمت تمام شده آنها را کاهش داده و با ارتقای توان رقابتی آنان صادرات به خوبی تقویت می شود‌.

دزفولی تصریح کرد: البته ما تولیدی صرفا برای صادرات نداریم و متاسفانه بازار داخلی را با بازار های خارجی یکسان مقایسه می‌کنیم در حالی که عرف و پسند بازارهای مختلف متفاوت است.

وی با بیان دیگر اشتباه های کشور ما در امر صادرات، افزود: زمانی که بازار داخلی کشور تقاضا ندارد، مازاد تولید نیاز جامعه را صادر می‌کنیم و بخش مجزایی برای صادرات محوری قرار نداده ایم که این یکی از بزرگترین ضعف های صادراتی ایران است.

دزفولی مطرح کرد: دولت باید سیاست خود را به گونه ای پیش ببرد که تولید برای صادرات شکل بگیرد، این سیاست در چین و ژاپن به خوبی دیده می شود و در کشور های پیشران صنعتی تنها به دلیل اهمیت صادرات حمایت می شود. مثلا محصولی همانند مهر و تسبیح در بازار داخلی چین جایی ندارد اما این محصول برای صادرات راه اندازی و تولید شده است.

وی همچنین یادآور شد: نرخ ارز در مباحث کلان می‌تواند بر بخش های مختلف اقتصادی تاثیر بگذارد و به دلیل اینکه از ارزش ریالی ما کاسته شده صادرات توجیه پذیرتر است و همچنین واردات با مشکل روبرو می شود، اما اینها در زمانی کاربردی است که کیفیت کالاهای تولیدی قابل رقابت با نمونه های مشابه خود شود و قیمت های آن ثابت بماند.

این کارشناس مسایل تجاری درباره یکی از اصلی ترین ضعف های کشور در حوزه تجارت گفت: مانعی که بیشتر هر عاملی مزاحم صادرات شده مباحث مربوط به بازار و بازاریابی است و نیاز شدیدی به تقویت این بخش داریم.

دزفولی عنوان کرد: بازاریابی اصولی و منطقی تداوم بازار هدف را بیشتر می‌کند و با توجه به شرایط ایران پیش گیری صبر و شکیبایی به همراه برنامه ای مدون نتیجه مطلوب را قابل دست یابی می‌کند.

وی اذعان کرد: برندهای شناخته شده و پر طرفدار برای این اصل اهمیت ویژه ای قائل هستند و شرکتی همانند "سامسونگ" که در سراسر جهان شناخته شده است با ممارست و برنامه ریزی های طولانی مدت قادر به جذب بیشتر بازارهای دنیا شده و نام خود را به عنوان کالایی مقرون به صرفه فرهنگ سازی کرده است؛ به همین دلیل بازدهی همیشگی و پیوسته ای دارد.

به گفته این کارشناس، متاسفانه ایران در زمینه بازار و بازاریابی بسیار ضعیف عمل کرده و ایرانی ها معمولا بازار های صادراتی را برای مدت کوتاهی حفظ می کنند و باید با اصلاح این کاستی به سراغ بازار های نوینی همچون افریقا بروند.

وی در ادامه سخنان خود در رابطه با بازارهای نوین گفت: سطح دارایی مردم برخی از کشورها ضعیف به نظر می رسد که از نمونه آنها افریقا را می توان یادآور شد که صادرکننده ها با فرض اینکه قدرت خرید اندک دارند به ندرت به سراغ چنین کشور هایی می روند اما با مدیریت استراتژیک می توان بهترین بهره را از این بازارها برد.

این کارشناس معتقد است: دولت باید سیاست مشخصی را پیش بگیرد تا برنامه ریزی ها شفاف تر چیده شود و بخش خصوصی هم که مدعی هستند باید امور کار به دست آنها سپرده شود کالا های خود را رقابتی سازی کنند.

دزفولی گفت: بخش خصوصی برای جذب مشتری و بازار باید تسهیلاتی را در نظر بگیرد و با نسیه فروشی بازار هایی که دیگر رقبا از چنگ ایران خارج کرده اند را بازستاند و پس از آن ذره ذره تلاش برای ارتقاء کیفیت خود کند.

کد خبر 21756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =